Γράφει ο π. Δημήτριος Λάνδρου.
(Από την φοιτητική μας σύναξη)
Ο ιερός υμνογράφος τη διαπίστωση που κάνει στο προοίμιο του Ρ' οίκου για τους "πολυφθόγγους ρήτορες", στη συνέχεια "των χαίρε" την διευρύνει και την κάνει πλατύτερη. Εγκωμιάζει την Κυρία Θεοτόκο, λέγοντας πως με το να αξιωθεί από το Θεό να γίνει "δοχείο της σοφίας Του" απέδειξε "τους φιλοσόφους ως ασόφους", και "τους τεχνολόγους ως αλόγους".
Τεχνολόγοι: τέχνη+λόγος. Ο όρος έχει δύο έννοιες. Ο λόγος για την τέχνη και η τέχνη του λόγου, δηλαδή η λογοτεχνία. Τέχνη είναι η ικανότητα του ανθρώπου να εφαρμόζει πρακτικά αυτά που μαθαίνει και σκέπτεται για να αντιμετωπίσει τις πρακτικές ανάγκες της ζωής του. έτσι χρησιμοποιεί τις πρώτες ύλες και κατασκευάζει τεχνικά έργα, εργαλεία, μηχανήματα, βιομηχανικά προϊόντα.
(Από την φοιτητική μας σύναξη)
Ο ιερός υμνογράφος τη διαπίστωση που κάνει στο προοίμιο του Ρ' οίκου για τους "πολυφθόγγους ρήτορες", στη συνέχεια "των χαίρε" την διευρύνει και την κάνει πλατύτερη. Εγκωμιάζει την Κυρία Θεοτόκο, λέγοντας πως με το να αξιωθεί από το Θεό να γίνει "δοχείο της σοφίας Του" απέδειξε "τους φιλοσόφους ως ασόφους", και "τους τεχνολόγους ως αλόγους".
"Χαίρε, φιλοσόφους ασόφους δεικνύουσα
χαίρε, τεχνολόγους αλόγους ελέγχουσα".
Φιλόσοφοι είναι εκείνοι οι κατά κόσμον σοφοί, οι οποίοι προσπαθούν με τις γνώσεις του και τη λογική τους, να δώσουν απαντήσεις στα μεταφυσικά ερωτήματα που απασχολούν τον άνθρωπο, π.χ. Τι είναι ο Θεός, πώς προήλθε ο κόσμος, ποια είναι η ουσία των όντων, ποιος είναι ο προορισμός του ανθρώπου κτλ.
Τεχνολόγοι: τέχνη+λόγος. Ο όρος έχει δύο έννοιες. Ο λόγος για την τέχνη και η τέχνη του λόγου, δηλαδή η λογοτεχνία. Τέχνη είναι η ικανότητα του ανθρώπου να εφαρμόζει πρακτικά αυτά που μαθαίνει και σκέπτεται για να αντιμετωπίσει τις πρακτικές ανάγκες της ζωής του. έτσι χρησιμοποιεί τις πρώτες ύλες και κατασκευάζει τεχνικά έργα, εργαλεία, μηχανήματα, βιομηχανικά προϊόντα.
Ο Ακάθιστος Ύμνος έχει σχέση με την τεχνολογία, και διότι παρουσιάζει ποιητικά τον μεγαλύτερο τεχνίτη του κόσμου, τον Θεό να πραγματοποιεί το πάνσοφο σχέδιο της Θείας Του οικονομίας, και είναι επίσης ο Ακάθιστος Ύμνος τέχνη του λόγου, γιατί είναι ένα μοναδικό καλλιτεχνικό αριστούργημα. Αποτελεί την τελευταία λέξη της ποιητικής τεχνολογίας, της λογοτεχνίας.
Η Τεχνολογία ως πρακτική εφαρμογή της επιστήμης:
Η τεχνολογία με τα σημερινά επιτεύγματα της δείχνει πόσο σοφά ο πάνσοφος Θεός δημιούργησε και προίκισε τον άνθρωπο, το πιο αγαπημένο του πλάσμα. Δυστυχώς όμως ο άνθρωπος δεν χρησιμοποιεί την τεχνολογία μόνο για το καλό αλλά και για το κακό. Η κακή χρήση της τεχνολογίας φέρνει την καταστροφή του. Ο άνθρωπος θεοποίησε την τεχνολογία και αποδείχθηκε "άλογος", δηλαδή ανόητος.
"Τεχνολόγοι" στον Ακάθιστο Ύμνο, είναι οι φιλόσοφοι, οι οποίοι με την τέχνη του λόγου τους προσπαθούσαν να απαντήσουν στα μεταφυσικά ερωτήματα που απασχολούσαν τους ανθρώπους προ Χριστού. Επειδή όμως αναζητούσαν την αλήθεια μόνο με τη λογική τους, έδιναν απαντήσεις λανθασμένες. Η αλήθεια του Θεού δεν ανακαλύπτεται, αλλά αποκαλύπτεται.
Ο Θεός, η Σοφία, ο αληθινός Τεχνολόγος, εφαρμόζει το πάνσοφο σχέδιο Του, αποκαλύπτεται στον άνθρωπο και του δίνει απαντήσεις στα μεταφυσικά του ερωτήματα. Ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός ονομάζει τον Ιησού Χριστό "Παντεχνήμονα Λόγον", ο οποίος με το σκεπάρνι της σοφίας Του κατασκεύασε "έμψυχη κλίμακα" την Θεοτόκον, και ήλθε στη γη, για τη σωτηρία μας.
Ο Χριστός είναι ο αληθινός φιλόσοφος και τεχνολόγος. Δυο φορές φάνηκε η σοφία και η Τέχνη του Θεού. Την μία όταν κατασκεύασε τον κόσμο και έπλασε τον άνθρωπο και την άλλη όταν όταν ανέπλασε τον άνθρωπο, ερχόμενος εδώ στη γη, αφού πρώτα κατασκεύασε "πανάριστο οίκημα" την Κυρία Θεοτόκο, για να σαρκωθεί. Η προσφορά της Παναγίας μας για τη σωτηρία μας είναι ανεκτίμητη. Εμπρός της, οι φιλόσοφοι του κόσμου αποδεικνύονται άσοφοι. Οι Τεχνολόγοι και με τις δύο έννοιες του όρου, "άλογοι"(ανόητοι), οι "δεινοί συζητητές", δηλαδή οι δυνατοί ρήτορες που δεν έχουν την "άνωθεν σοφίαν", μωροί και οι μυθοπλάστες του δωδεκαθέου των Αρχαίων Ελλήνων μαράθηκαν και ξεράθηκαν σαν το καλοκαιρινό χορτάρι.
Το μυστήριο της Θεοτόκου που συγκεντρώνει την φιλανθρωπία και την πανσοφία του Θεού, αναπαύει τον άνθρωπο και του δίνει αληθινές απαντήσεις στα μεταφυσικά του ερωτήματα. Αρκεί να επιστρατεύσει "την μυστική γνώση", δηλαδή την πίστη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου